Det er vigtigt at kende sin målgruppe, så man kan nå dem

Spread the love

Mange elementer i talefremstilling ændres i overensstemmelse med målgruppeanalysens størrelse. Generelt er jo

større målgruppeanalyse jo mere formelt skal præsentationen være. At sætte sig ned og bruge fælles sprog, når man taler til en gruppe på 10 personer, er ofte ret passende. Denne præsentationsform ville imidlertid sandsynligvis være uhensigtsmæssig eller ineffektiv, hvis du talte til 1.000 personer. Stor målgruppeanalyse kræver ofte, at du bruger en mikrofon og taler fra en forhøjet platform.

Demografi

En målgruppes demografiske faktorer omfatter alder, køn, religion, etnisk baggrund, klasse, seksuel orientering, erhverv, uddannelse, gruppemedlemskab og utallige andre kategorier. Da disse kategorier ofte organiserer enkeltpersoners identiteter og oplevelser, er en klog taleren opmærksom på dem. Politikere betaler normalt en stor opmærksomhed på demografiske faktorer, når de er på kampagnesporet. Hvis en politiker taler i Day County, Florida, vil de sandsynligvis diskutere de spørgsmål, der er mere relevante for folk i den aldersgruppe – Medicare og Social Security.

Målgruppeanalyse er en vigtig del af din markedsføring

Kommunikatører skal være forsigtige med at stereotype en målgruppeanalyse baseret på demografiske oplysninger – enkeltpersoner er altid mere komplicerede end en forenklet identitetskategori. Vær også forsigtig med ikke at pander udelukkende for interesser baseret på demografi. For eksempel er de ældre sikkert bekymret over politiske spørgsmål ud over social sikring og Medicare. Brug af demografiske faktorer til at styre talefremstilling betyder ikke at ændre målsætningen for talen for hver anden målgruppeanalyse; I stedet skal du overveje, hvilke oplysninger (eller typer af beviser) der vil være vigtigst for medlemmer af forskellige demografiske grupper.

Indstillingen af ​​en præsentation kan påvirke evnen til at tale og målgruppe Mets evne til at lytte. Nogle af disse faktorer er: indretning af rummet (både størrelse og hvordan målgruppe er arrangeret), tid på dagen, temperatur, eksterne lyde (plæneklippere, trafik), interne lyde (babyer græder, hacking hoste) og type rum (kirke, skolelokale, udenfor). Find ud af tiden vil de forskellige faktorer, der går ind i indstillingen, give en højttaler mulighed for at tilpasse deres tale korrekt. Vil der være et stadium? Vil der være et podium eller lectern? Hvilke tekniske hjælpemidler vil være tilgængelige? Hvordan er sæderne arrangeret? Hvad er højttalerens rækkefølge?

Målgruppeanalyse er til din fordel

Selv om disse problemer kan forekomme mindre sammenlignet med indholdet af talen og sammensætningen af ​​målgruppe, vil denne fornemmelse berolige nerver, hjælpe med at udvikle øjenkontakt og sikre, at den relevante teknologi om nødvendigt er tilgængelig. Vær opmærksom på, hvordan indstillingen vil påvirke målgruppes opmærksomhed og deltagelse. Folk er normalt trætte efter et måltid og sent på dagen. Hvis det er planlagt at tale kl. 13:00, kan en taler muligvis gøre talen mere underholdende gennem animation eller humor, udvise mere begejstring eller på anden måde involvere målgruppeanalyse for at holde deres opmærksomhed.

Målgrupper er enten frivillige, i hvilket tilfælde de er reelt interesserede i, hvad en præsentant har at sige eller ufrivillig, i hvilket tilfælde de ikke er iboende interesseret i præsentationen. At kende forskellen vil hjælpe med at fastslå, hvor svært en højttaler skal arbejde for at gnistre målgruppesinteresse. Ufrivillige målgruppe er notorisk vanskelige at generere og opretholde interesse for et emne (tænk på de fleste holdninger til klasser eller obligatoriske møder, som de foretrækker ikke at deltage i.)